کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل صنایع کاغذ و چوب مازندران خبر داد

۱۰ برابر شدن تولید کاغذ در صنایع چوب و کاغذ مازندران/خودکفایی در تولید کاغذ کتب درسی دانش‌آموزان

1 مهر 1403 ساعت 10:03

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران با اشاره به 10 برابر شدن تولید این مجموعه ظرف مدت 2 سال اخیر گفت: میزان تولید ما در سال ۹۹ تقریبا 4 هزار و 550 تن کاغذ تحریر بود که در سال گذشته موفق شدیم 45 هزار و 600 تن کاغذ چاپ و تحریر تولید و عرضه کنیم.


به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا، امید نیک نژاد در نشست خبری با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در شرکت‌های ذیل بانک ملی وجود دارد، اظهار داشت: صنایع کاغذ و چوب مازندران به عنوان تنها تولیدکننده کاغذ تحریر و به نوعی بزرگترین تولید کننده انواع کاغذ در کشور با سهم ۵۸ درصدی هلدینگ‌ آینده پویا و ذیل بانک ملی تلاش نموده تا بخش قابل توجه‌ای از نیاز کشور به این محصول را مرتفع نماید.

مدیرعامل صنایع کاغذ و چوب مازندران، تولید کاغذ تحریر را مزیت اصلی این مجموعه صنعتی دانست و تصریح کرد: اگرچه دیبای شوشتر و پارس هم در مقاطعی اقدام به تولید کاغذ چاپ و تحریر کردند اما این میزان تولید علی رغم تلاش دولت سیزدهم در راه‌اندازی چند شرکت دیگر قادر به تأمین کاغذ کافی برای کشور نبود.

نیک نژاد با اشاره به 10 برابر شدن تولیدات این مجموعه ظرف مدت 2 سال اخیر گفت: میزان تولید ما در سال ۹۹ تقریبا 4 هزار تن کاغذ تحریر بود و مفتخرم که بگویم سال گذشته تقریباً 45 هزار و 600 تن تولید کاغذ چاپ و تحریر داشتیم.

وی با اشاره به وقوع دو اتفاق بزرگ در 2 سال اخیر عنوان کرد: در سال‌های گذشته آموزش و پرورش کاغذ مورد نیاز کتب درسی را از خارج کشور وارد می‌کرد اما باید با کمال افتخار بگویم که امسال تقریباً ۱۰۰ درصد کتب درسی دانش آموزان کشور با کاغذ ایرانی تهیه خواهد شد. سال گذشته هم همین اتفاق افتاد و ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی برای حدود ۱۴ میلیون دانش آموز از کاغذ تولید شده در صنایع کاغذ و چوب مازندران به چاپ رسید. بنابراین می‌توانیم ادعا کنیم که در کل کتب درسی دانش آموزان کشور از کاغذ ایرانی که در این واحد صنعتی تولید شده است، مورد استفاده قرار می گیرد.

نیک نژاد از انعقاد قرارداد با آموزش و پرورش برای تامین کاغذ کتب درسی برای سال تحصیلی 1405-1404 خبر داد و اذعان داشت: به موجب این قرارداد، تا پایان اسفندماه امسال ۳۳ هزار تن کاغذ را برای چاپ کتب کلیه مقاطع تحصیلی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار خواهیم داد. برای ۱۰ هزار تن باقیمانده هم در حال دستیابی به تفاهم هستیم که در سال ۱۴۰۴ و تا زمان باقی مانده به سال تحصیلی 1405- 1404 این میزان هم در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد.

مدیرعامل صنایع کاغذ و چوب مازندران با تاکید بر اینکه در 2 سال اخیر، کیفیت کاغذ به دلیل مداومت تولید افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: اواخر سال ۱۴۰۰ که با وزارت آموزش و پرورش مذاکرات داشتیم، ایرادهای فراوانی بر کاغذ تولیدی این مجموعه وارد کردند اما در حال حاضر تمام ایرادها مرتفع شده است. همچنین تاکید مقام معظم رهبری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ۱۴۰۲ مبنی بر اینکه "سال‌ها تاکید کردند و متاسفانه همتی وجود نداشت و خوشحالم که تولید کاغذ ایرانی آغاز شده است"، قوت قلب برای همه ما بود و ان‌شاءالله این مسیر را ادامه خواهیم داد.

نیک نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۳۳۰ ناشر در سراسر کشور از کاغذ ایرانی استفاده می‌کنند، بیان کرد: امسال به واسطه وضعیتی که ناترازی انرژی و مشکلات کمبود برق برای ما ایجاد کرد، حدود ۵۰ روز تولید را از دست دادیم؛ البته سعی و تلاش خواهیم کرد علاوه بر انجام تعهدی که به آموزش و پرورش داده ایم، یک هزار و 500 تن کاغذ هم برای تنظیم بازار کاغذ نشر کشور، تولید و به بازار عرضه کنیم که این موضوع را در دیدار چند روز پیش با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مورد تاکید قرار دادم.

مدیرعامل صنایع کاغذ و چوب مازندران در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هزینه تولید کاغذ در مقایسه با واردات کاغذهای مشابه با کمترین تعرفه گمرکی، رقابتی است یا خیر؛ گفت: در حال حاضر برای هر کیلو کاغذ وارداتی ۱.۱ دلار، ارز از کشور باید خارج شود. البته به دلیل نوع صنعتی که سایر کشورها در اختیار دارند، کاغذهای تحریر وارداتی از درصد روشنایی بالاتری برخوردارند. در مجموع در مورد کاغذ تحریر، این موضوع بستگی به قیمت ارز در کشورمان دارد که به چه میزان و با ارز واقعی یا ترجیحی یا یارانه‌ای، آن را محاسبه کنیم.

نیک نژاد با بیان اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلو کاغذ ۴۳ هزار تومان است، اظهار داشت: در شرایط فعلی کاملاً رقابتی است؛ منتها باید برای ذائقه مصرف کننده فرهنگ سازی کنیم. ما کیفیت کاغذ را به سطحی رسانده‌ایم که افست که از بهترین و بزرگترین چاپخانه‌های کشور است، از کاغذ ما برای تولید کتاب استفاده می‌کند و کمترین مشکل را داشته‌ایم.

مدیرعامل صنایع کاغذ و چوب مازندران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص قیمت کاغذ روزنامه گفت: قیمت کاغذ روزنامه بالاتر است و تقریباً بهای تمام شده هر کیلو کاغذ روزنامه حدود ۴۶ هزار تومان است. البته در حال حاضر تولید کاغذ روزنامه نداریم، زیرا برگشت سرمایه به سختی انجام می‌شود.

نیک نژاد مصرف سالانه کاغذ روزنامه در کشور را ۱۱ تا ۱۲ هزار تن دانست و تصریح کرد: ما تنها واحد تولیدی هستیم که می‌توانیم کاغذ روزنامه را تولید کنیم . اگر حمایت از این صنعت صورت بگیرد و به صورت کلان دولت این خریداری را انجام دهد و سپس با سوبسید در اختیار روزنامه نگاران قرار دهد، کارخانه ما هم آمادگی تولید را دارد که هم کمکی به تولید داخلی است و هم از خروج ارز جلوگیری خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با تولید کاغذ با توجه به حساسیت های محیط زیستی اذعان داشت: صنایع کاغذ از جمله صنایع آب بر است و در این موضوع شکی وجود ندارد. ما چند سالی است که برداشت چوب از جنگل‌ها را نداریم و از کاشت داخل، زراعت چوب و چوب‌های وارداتی استفاده می‌کنیم. زراعت چوب یکی از زراعت‌ها در حوزه کشاورزی است که زودبازده محسوب می شود.

نیک نژاد با تاکید بر اینکه استقرار صنایعی مانند صنایع کاغذ هم برای کشور ضروری است، گفت: البته در کنار این ضرورت، باید به برخی بایدها و نبایدها هم توجه کرد.

مدیرعامل صنایع کاغذ و چوب مازندران تاکید کرد: دغدغه‌های فعالان زیست محیطی و کارشناسان از بابت مصرف آب و دست نخوردن جنگل ها کاملا رعایت می شود .

نیک نژاد در پاسخ به سوال دیگری درباره ناترازی برق در تابستان سال جاری گفت: متاسفانه تابستان امسال ظرفیت هر دو خط ما تعطیل بود و چیزی بالغ بر ۵۸۰ میلیارد تومان عدم النفع تولیدات داشتیم. البته از جهت اینکه قرارداد داشتیم و نتوانستیم انجام دهیم هم بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان ضرر مستقیم را به واسطه قطعی برق متحمل شدیم که در مجموع حدود ۸۰۰ میلیارد تومان می شود.

وی با اشاره به انجام پیگیری‌های بسیار زیاد در رابطه با تامین برق مورد نیاز این صنعت اظهار داشت: تقریباً مصرف برق ما۳۰ مگاوات است و برای استقرار ژنراتورهایی که بخواهیم این میزان برق تولید کنیم، حدوداً ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است. در دولت قبل به ما قول دادند که اقدامات لارم برای تاسیس یک نیروگاه ترکیبی بخار گاز انجام شود که عملاً با تغییر دولت‌، هنوز به سرانجامی نرسیده است.

نیک نژاد در ادامه افزود: اگر دولت به ما کمک کند و در بحث انرژی، بتوانیم نیروگاهی مختص خودمان داشته باشیم، بخش اعظمی از مشکلات ما حل خواهد شد. نگاه دیگر هم این است که برای بعضی از صنایع که جنبه استراتژیک برای کشور دارند، استثنا قایل شوند که البته تاکنون محقق نشده است و امیدوارم در ماه‌های آینده و سال آینده این اتفاق بیافتد.

وی یادآور شد: به هر حال کالایی که ما تولید می‌کنیم به صورت تک منبع برای آموزش و پرورش و کتاب‌های درسی دانش آموزان است و اگر سر موقع این کالا نرسد طبیعتاً با مشکلی در زنجیره مواجه خواهد شد. بنابراین سعی و تلاش ما این است که با همه کمبودها بتوانیم تولید خودمان را پایدار نگه داریم و به آن تعهدی که دادیم برسیم.

مدیرعامل صنایع کاغذ و چوب مازندران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص چالش های تامین مواد اولیه گفت: مهمترین چالش ما بحث تخصیص ارز است و در رابطه با مواد اولیه که باید از خارج وارد شود خصوصا خمیر کاغذ و لوازم پوششی که حتماً نیازمند واردات است، مشکل جدی داریم.


کد مطلب: 10380

آدرس مطلب :
https://www.mapouya.com/fa/news/10380/۱۰-برابر-شدن-تولید-کاغذ-صنایع-چوب-مازندران-خودکفایی-کتب-درسی-دانش-آموزان

آینده پویا
  https://www.mapouya.com